• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Råd behövs - vilket lån ska jag välja?

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
279
Mottagna reaktioner
99
Poäng
267
Hej! Jag hoppas att forumet kan hjälpa mig med ett dilemma. Jag har blivit beviljad ett lån hos både Ikano och min egen bank Swedbank. Räntorna är 5.58 % samt 7,15 % dvs det skiljer inte mycket men tillräckligt för att klura.. Jag ringde till Swedbank och frågade ifall räntan gick att förhandla, men inte i nuläget. Jag funderar på vilket av lånen jag ska välja.. Fördelen med att ta lånet hos egen bank är att i framtiden eventuellt förhandla räntan efter att betalningsförmåga är uppvisad, å andra sidan så är ju risken att jag inte får ner den och då betalar jag 30.000 mer för lånet. Alternativt ska jag vara mer i nuet och välja det lån som gynnar mig i längden, eller? Månadskostnad är nästan densamma hos båda, 2702 resp 2431kr per månad. Dock har den ena en rak amortering och Swedbank har annuitetslån så hos Ikanobank betalar jag mer i början och allteftersom går månadskostnad ner. Vad tycker ni att jag ska göra? Tar gärna inspel från er :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Conrad

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
16 Januari 2019
Meddelanden
181
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Hej! Jag hoppas att forumet kan hjälpa mig med ett dilemma. Jag har blivit beviljad ett lån hos både Ikano och min egen bank Swedbank. Räntorna är 5.58 % samt 7,15 % dvs det skiljer inte mycket men tillräckligt för att klura.. Jag ringde till Swedbank och frågade ifall räntan gick att förhandla, men inte i nuläget. Jag funderar på vilket av lånen jag ska välja.. Fördelen med att ta lånet hos egen bank är att i framtiden eventuellt förhandla räntan efter att betalningsförmåga är uppvisad, å andra sidan så är ju risken att jag inte får ner den och då betalar jag 30.000 mer för lånet. Alternativt ska jag vara mer i nuet och välja det lån som gynnar mig i längden, eller? Månadskostnad är nästan densamma hos båda, 2702 resp 2431kr per månad. Dock har den ena en rak amortering och Swedbank har annuitetslån så hos Ikanobank betalar jag mer i början och allteftersom går månadskostnad ner. Vad tycker ni att jag ska göra? Tar gärna inspel från er :)

Jag hade tänkt på de nuvarande förutsättningarna, dvs Swedbank. Det går ju alltid att sätta press på Swedbank om du skulle söka/få bättre låneerbjudanden längre fram.
 

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Hej! Jag hoppas att forumet kan hjälpa mig med ett dilemma. Jag har blivit beviljad ett lån hos både Ikano och min egen bank Swedbank. Räntorna är 5.58 % samt 7,15 % dvs det skiljer inte mycket men tillräckligt för att klura.. Jag ringde till Swedbank och frågade ifall räntan gick att förhandla, men inte i nuläget. Jag funderar på vilket av lånen jag ska välja.. Fördelen med att ta lånet hos egen bank är att i framtiden eventuellt förhandla räntan efter att betalningsförmåga är uppvisad, å andra sidan så är ju risken att jag inte får ner den och då betalar jag 30.000 mer för lånet. Alternativt ska jag vara mer i nuet och välja det lån som gynnar mig i längden, eller? Månadskostnad är nästan densamma hos båda, 2702 resp 2431kr per månad. Dock har den ena en rak amortering och Swedbank har annuitetslån så hos Ikanobank betalar jag mer i början och allteftersom går månadskostnad ner. Vad tycker ni att jag ska göra? Tar gärna inspel från er :)
Tycker du besvarar frågan själv, anser du att det är värt att betala 30 tkr extra för att lånet ska ligga hos Swedbank för att du eventuellt kan få en fördel av det i framtiden?

Jag personligen skulle säga till Swedbank att jag har fått den här räntan, kan ni inte gå lägre än det så tecknar jag på Ikano.
 

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
279
Mottagna reaktioner
99
Poäng
267
Tycker du besvarar frågan själv, anser du att det är värt att betala 30 tkr extra för att lånet ska ligga hos Swedbank för att du eventuellt kan få en fördel av det i framtiden?

Jag personligen skulle säga till Swedbank att jag har fått den här räntan, kan ni inte gå lägre än det så tecknar jag på Ikano.
Tack för inspel, jo jag kontaktade Swedbank och dem sa att räntan inte kunde regleras, men tänker att det ev går att förhandla längre fram med dem.. hmm.. ska fundera lite till och sen fatta mitt beslut, å andra sidan är inget för evigt så i slutändan så gör det nog inte alltför stor skillnad, tacksam att jag fått dessa räntor och möjligheter i pandemitider :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp